Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Squid van Lampe Textiles: innovatie die blijft plakken

6 jul 2017
Categorie: 
Innoveren

Lampe Textile is een textielbedrijf midden in de oude textielregio, gespecialiseerd in raambekleding en interieurstoffen. Het bedrijf werkte volledig voor de B2B-markt en tracht met het innovatieve Squid een revolutie in de raambekleding te ontketenen. We zochten hen op in Tielt.

Het West-Vlaamse Lampe Textiles werd in 1988 opgericht als een productontwikkeling voor textieldesign, zonder productie, waarbij een externe partij de stoffen weefde. Enkele jaren later, in 1991, kwamen er 6 weefmachines. De business ging goed en een verhuis naar een groter bedrijfspand was aan de orde. Tot 2006 hield Lampe zich uitsluitend bezig met het ontwerp en het weven. Nadien kwam daar ook de afwerking en inspectie bij, wat een beetje atypisch was in vergelijking met de concurrentie. Ondertussen staan er 24 machines en worden 30 mensen tewerkgesteld. 

Door de jaren heen hebben de zaakvoerders hun eigen manier van zakendoen ontwikkeld. In vergelijking met de concurrentie produceert Lampe dagelijks meer lopende meters stof met minder werknemers. Dat komt omdat alle processen zeer ‘lean’ zijn en ze met een relatief kleine overheadkost een zeer kwalitatief product kunnen maken. De wens van de klant is heilig en een langetermijnrelatie met de klanten is het doel. Collecties worden exclusief en op maat gemaakt voor de klant.

Het is een grote luxe dat wij onze klanten kunnen kiezen en niet omgekeerd. Vaak kennen wij de noden van de klant beter dan de klant zelf.

Mocht je Lampe Textiles niet kennen, dan is dat eigenlijk heel normaal. Lampe wordt meestal niet gezien door de eindgebruiker. Ze zijn een onzichtbare producent. Een groot deel van de gordijnen bij bv. Hema worden door Lampe geproduceerd, maar voor de eindklant is dat niet zichtbaar. Lampe kiest de klanten en niet omgekeerd. Het grote voordeel is dat Lampe z’n klanten door en door kent.

Een sector in moeilijkheden

Het is geen geheim dat de textielsector een serieuze crisis heeft doorgemaakt. En dat hebben ze bij Lampe ook gevoeld. Het aantal werknemers daalde, de omzet daalde en algemeen ging het niet zo goed. De markt van de gordijnen was verzadigd waardoor de productieruns kleiner werd en de efficiëntie bijgevolg daalde. De interieurtextielsector was bovendien geen sector van grote innovaties. Er was enkel sprake van nieuwe decoraties. Wat Lampe nodig had, waren nieuwe producten. Squid was één van de ideeën.

Squid is zelfklevend transparant raamtextiel als alternatief voor de vinylfolies. 

Van studentenkot tot design management

Toen Squid in 2014-2015 aan de bestaande klanten van Lampe Textiles werd voorgesteld, bleken die niet onmiddellijk geïnteresseerd. Het week in hun ogen te zeer af van de klassieke gordijnen. Nochtans waren de mensen die ze in het bedrijf over de vloer kregen wél enthousiast, en ze waren bereid het thuis uit te testen. Ondanks het enthousiasme kwam het product niet onmiddellijk van de grond. Daarom stelde Thibaut voor om een webshop voor Squid te bouwen om te kijken of het online wel een succes kon worden. Maar Thibaut moest weer terug naar de schoolbanken en er waren niet genoeg middelen om de webshop te onderhouden en bezoekers naar de website te krijgen, zodat het project stil viel.

Bestaande klanten waren niet enthousiast en de webshop draaide niet, waardoor zaakvoerder Philippe op zoek ging naar oplossingen. Toen hij eind 2015 vernam dat er binnen de Kmo-portefeuille zoiets bestond als een designmanagementplan, zette hij alles op alles en werd er een strategisch plan uitgewerkt om winst te maken met Squid.

Het was niet evident om zelf 25.000 euro te investeren in extern advies, maar we moesten dit doen om Squid én Lampe Textiles een toekomst te geven.

De kernvraag van het strategisch plan was: hoe het verlies in de gordijnenmarkt compenseren met een nieuw product en een nieuw merk? Het werd een heus advies- en begeleidingstraject onder leiding van Johan Bonner, een externe senior designer, waarbij een marktstudie gemaakt werd en bekeken werd welke aanpak het beste paste, welke marketingtools er nodig waren en hoe de distributie moest verlopen. Ook de toepassingen, timing, productpotentieel en kritische succesfactoren kwamen aan bod. Het project kostte 50.000 euro waarvan 50% gesteund werd. Het was voor Lampe niet evident om zelf 25.000 euro te investeren in extern advies, maar ze beseften wel dat het nodig was.

Vanaf voorjaar 2016 werd het strategisch plan stap voor stap geïmplementeerd. Cruciaal in het plan: het ‘merk’ Squid uitbouwen. Squid mocht niet gewoon een product zijn, het moest een merk worden! Daarvoor was heel veel communicatie (social media, perscampagnes, B2B campagnes naar architecten, tools voor verkooppunten,…) nodig en moest er per land een webshop gebouwd worden. In de communicatie lag de focus op het gebruiksgemak - het feit dat je het makkelijk zelf thuis kan toepassen – en dat je er heel creatief mee kan zijn. Heel anders dus dan de klassieke gordijnsystemen. Squid werd ook het eerste product van Lampe Textiles dat rechtstreeks aan de consument verkocht wordt.

Met Squid willen we de wereld mooier maken, raam per raam.

Squid werd gepatenteerd zodat de grote spelers niet met het idee konden gaan lopen. Daardoor is Lampe Textiles wereldwijd de enige producent. In Tielt werd een aparte afdeling voor Squid gecreëerd, waarbij 2 voltijdse krachten (waarvan Johan Bonners als Manager business unit en een marketeer) enkel en alleen rond dit innovatieve product werken.

We willen ons nieuwe merk Squid wereldwijd kunnen verdelen. Pas dan zal er voldoende financiële ruimte zijn om al onze andere ideeën uit te ontwikkelen.

Het strategisch plan bestond uit 3 fases. De 1ste fase – ondertussen afgerond – bestond uit het finetunen van de 4 P’s (product, prijs, plaats en promotie).  De 2de fase is in volle implementatie en omvat een scale-up naar de Europese markt. Momenteel zijn er al contracten in 9 landen. De 3de en laatste fase is de global scaling. Pas als Lampe Squid wereldwijd zal kunnen verdelen, zal er voldoende winst gemaakt worden om alle andere productideeën uit te ontwikkelen.

Hoe ziet de toekomst eruit?

In de toekomst wil Lampe Textiles minder afhankelijk worden van de gordijnenmarkt. Concreet wil dat zeggen dat ze o.a. met Squid groei moeten realiseren. Innovatie en internationalisering zijn daarbij cruciaal. Om het met cijfers te zeggen: tegen 2020 moet de omzet gegroeid zijn van 6 miljoen euro naar 9 miljoen euro. Hun droom? Een rolmodel worden in de textielsector! 

Design for Innovation (D4I)

Design for Innovation (D4I) is een project waarin acht Europese partners samenwerken om design te bevorderen als een instrument voor gebruikersgerichte innovatie. D4I wil kmo’s helpen om meer aantrekkelijke producten en diensten te creëren, om hen zo sneller te laten groeien en om hun concurrentiekracht te verhogen. 


UP