Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Interessante voorbeelden en initiatieven

Zakendoen in de culturele en creatieve wereld: het roept vooral veel contradicties op. Een strak becijferd ondernemingsplan lijkt haaks te staan op het verhaal van kunstenaars en creatieven: het belang van een snel te bereiken doel verhindert misschien de zoektocht en het experiment die voor creatieven belangrijk zijn, en het nastreven van winst kan nefast zijn voor de vrijheid en tijd die nodig zijn om te groeien als kunstenaar of creatief.

Twee tegenpolen lijkt het wel, die bovendien een andere taal spreken. Maar wordt het altijd zo scherp gespeeld? Ondernemers vertrekken vaak ook vanuit hun passie, en creatieven zijn heel ondernemend in het omgaan met beperkingen, ook financiële.

We zoeken daarom een aantal creatieven en bedrijven op en laten hen vertellen hoe zij creativiteit en kennis van zaken combineren.

Design gaat over business, anders wordt het kunst of een hobby.

Maxime Szyf: industrieel designer en bedrijfsleider van MAXIMALdesign

22 januari 2014

Maxime Szyf is de oprichter van MAXIMALdesign, een designbureau dat zich specialiseert in de vormgeving van producten, interieurs en identiteiten. Hij ziet design als een innovatieproces om bedrijven beter te maken, door de strategische uitdagingen van een bedrijf te vertalen in ROI, return on innovation. In december was Maxime door het Hong Kong Design Centre uitgenodigd als spreker op de Business of Design Week. België was er als gastland aanwezig met ‘Belgian Spirit’, een gezamenlijk initiatief van Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Dit werd gekoppeld aan een economische missie waarbij lokale bedrijven en organisaties in contact werden gebracht met de Belgische deelnemers. Lees de volledige tekst.


Een fotograaf getuigt: "The winner takes it all"

François De Heel: een freelance fotograaf met een passie voor mensen en hun verhalen.

3 april 2013

Afbeelding François De HeelFrançois De Heel studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen en begon daarna zijn carrière bij Procter & Gamble. Na verschillende marketing- en managementfuncties voor Amnesty International, Vitamine W (nu Levanto) en Wolters Kluwer, werd hij in 1999 freelance fotograaf. Op dit ogenblik kan je in de Antwerpse straten drie campagnes zien met foto’s van zijn hand. Zijn ervaringen als manager en fotograaf deelt hij graag met andere creatieven, in workshops over de zakelijke kant van de culturele en creatieve sectoren, voor het Kunstenloket en Upwards. Lees de volledige tekst.

Er is geen alternatief voor hard werken, of wel soms?

Valentijn Destoop, creatief directeur bij Little Miss Robot: pionier in creatieve, digitale media.

21 maart 2013

Afbeelding Little Miss RobotLittle Miss Robot heeft net een zesde FWA award gekregen voor Global Color Trends, de design presentatie van Akzo Nobel. FWA (Favourite Website Awards) is een internationaal gerespecteerd en geambieerd kwaliteitslabel dat sinds 2000 websites en digitale projecten bekroont die uitblinken in innovatie en creativiteit.
We kennen hen ook van twee populaire strip-apps: "De stuivende stad" van Suske en Wiske (115000 downloads) en "Alle eendjes" van de Kiekeboes voor Standaard Uitgeverij. Voor de VRT ontwikkelden ze de nieuwe internetradio-applicatie. Recent creëerden zij ook mobiele applicaties voor Vacature. Lees de volledige tekst.

Michaël Verheyden, gesteund door het participatiefonds

Michaël Verheyden is een designer die een beroep heeft gedaan op een lening van het Participatiefonds om de groei van zijn bedrijf te financieren. Zijn verhaal vindt u op YouTube.

Design zet barometer terug op ‘mooi’

Door Roel Jacobus, bron: Kwintessens

Drie jaar geleden legde een Europees verbod op kwik de strop rond de hals van barometerfabrikant Dingens uit Beringen. Koppig ging Paul Dingens op zoek naar een alternatief. Gesteund door Vlaamse adviespartners en kapitaalkrachtige Chinese klanten, ontwikkelde hij een nieuw type barometer: de Innovacelli. Tegelijkertijd leerde hij dat er slechts één cruciale overlevingsfactor is voor een product dat lijdt onder een oubollig imago: design. Lees de volledige tekst...

Starten als freelancer vraagt veel moed en een beetje gek zijn

Johnny Bekaert: een grafisch vormgever en letterontwerper die ook graag tekent en tentoonstellingen organiseert.

Januari 2013

Afbeelding Johnny BekaertJohnny Bekaert doet al ’zijn hele leven hetzelfde’: sinds zijn achttien is hij bezig met grafische vormgeving en met het maken van lettertypen. Daarnaast heeft hij ook altijd getekend en tentoonstellingen georganiseerd voor het Huis van het beeld/Maison de l'image, onder meer over Jacques Tati en Guy Bara. In 2013 volgen Typo, een tentoonstelling over lettertypen en letterontwerpers, en Spirou, een tentoonstelling ter gelegenheid van het 75-jarige bestaan van Robbedoes. Zijn laatste boek Psychopaté is net uitgekomen in Brazilië. Lees de volledige tekst.


UP