Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Nieuwe toekomst voor Ford Genk-site

25 aug 2017 - 14.32u.

Eind 2015 werd Vlaanderen eigenaar van de voormalige Ford Genk-site om hier een nieuwe bedrijvenzone te maken. Met de sloopwerken is nu de laatste fase van het herontwikkelen ingezet. 

Sluiting Ford Genk en het SALK-plan

De eerste steen van Ford Genk, een autoassemblage- en onderdelenfabriek van Ford Motor Company, werd gelegd in 1962. Een halve eeuw werd de productie overgeheveld naar het Spaanse Valencia. Daarmee kwam er in Limburg een tijdperk ten einde. Met 4210 werknemers – en 1736 bij de toeleveranciers – was Ford Genk immers de grootste werkgever in de provincie Limburg. 

Om de gevolgen van deze zware economische en sociale aderlating op te vangen, startte de Vlaamse overheid in 2013 met het zogenaamde SALK-plan: het “Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat”. 

Bekijk hier het filmpje van VRT nieuws: 

Masterplan Ford Genk

In augustus 2016 ging het Masterplan Ford Genk van start, een samenwerking van Vlaanderen met Stad Genk en De Vlaamse Waterweg nv. De ambitie was om de voormalige industriële terreinen om te vormen tot een nieuwe bloeiende economische site. Vandaag  staan alle projectpartners klaar en begint de afbraak van de oude fabriek. Ford Genk is klaar voor een nieuwe toekomst.

Enkele sloopcijfers

  • Voor de machinale sloop werden in de gebouwen eerst 34.500 TL-buizen verwijderd. Deze lampen mogen niet tussen het andere afval terechtkomen.
  • Deze sloop levert 50.000 ton schroot op:
    • 40 km metalen leidingen
    • 14.000 ton constructiestaal
    • 13 km ventilatiekanalen
    • 17.250 verlichtingsarmaturen
    • 50 tanks
  • 160.000 ton gewapend beton
  • 5.000 ton roofing
  • 5.600 ton grindballast van de daken
  • 4.000 ton baksteenmetselwerk
  • 5.200 m² glas
  • 5 km rioleringsleidingen
  • 6.000 ton minerale wol (isolatie)
  • 1.000 m² tapijt

UP