Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Hans Bourlon geeft startschot ‘Ondernemers voor de Klas’

11 jan 2017 - 14.23u.

Topondernemer Hans Bourlon gaf, samen met minister Crevits, in het Sint-Pieterscollege te Leuven het startschot van de zevende editie ‘Ondernemers voor de Klas’, het grootste ontmoetingsproject tussen scholen en bedrijven in Vlaanderen. Ze spraken er met 30 laatstejaarsleerlingen over het belang van ondernemerschap en ondernemingszin. Bedoeling is jongeren een beter beeld te geven van wat ondernemen en werken in een onderneming betekent, ze uit te leggen welke vaardigheden belangrijk zijn op de werkvloer, maar vooral om ze goesting te doen krijgen om ondernemend te zijn. ‘Ondernemers voor de Klas’ is een organisatie van Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) in samenwerking met structurele partners Pulse Foundation, ETION, VKW Limburg en projectpartners BNP Paribas Fortis, essenscia vlaanderen, JCI Vlaanderen en Limburg Startup.

Succesvolle kick-off met minister Crevits en Hans Bourlon

Bij de kick-off van deze nieuwe editie Ondernemers voor de Klas nam minister Crevits even het woord: “Vlajo is een trouwe partner van de Vlaamse overheid voor de uitrol van het Actieplan Ondernemend Onderwijs.  Met ‘Ondernemers Voor de Klas’ geeft Vlajo  ondernemerszin en ondernemerschap echt een concreet en menselijk gezicht.  De persoonlijke verhalen van Vlaamse ondernemers inspireren onze jongeren en brengen de competenties die op de bedrijfsvloer nodig zijn in een duidelijke context.  Het is fantastisch dat zowat 350 drukbezette bedrijfsleiders zich vrijmaken om hun ervaringen te delen in het onderwijs. Dergelijke getuigenissen zullen bij heel wat jongeren echt ‘blijven kleven’. Voor Vlaanderen is het zeker een pluspunt als dit ook zorgt voor meer en ambitieuze jonge ondernemers.”

Hans Bourlon, CEO van entertainmentbedrijf Studio 100, gaf de jongeren een duidelijke boodschap mee: “Ondernemen heeft in mijn leven voor een wonderlijke dynamiek gezorgd. Je moet als ondernemer in volle wind gaan staan, wat enerzijds risico ’s en verantwoordelijkheden met zich meebrengt, maar anderzijds het leven zo veel rijker en veelzijdiger maakt. In mijn jeugd heeft niemand mij ooit op de mogelijkheid gewezen dat ik ondernemer kon worden. Is ondernemen iets voor u? Iedereen zou daar minstens een moment over moeten reflecteren.  Als ik als boegbeeld van Vlajo daartoe kan bijdragen, zou mij dat zeer gelukkig maken.”

Enthousiasme bij de leerlingen

Ongeveer 30 laatstejaarsleerlingen economie-moderne talen/wiskunde van het Sint-Pietercollege in Leuven luisterden maandag geboeid naar de uiteenzetting van Hans Bourlon. En het enthousiasme was alomtegenwoordig: Mano Houbrechts was alvast laaiend enthousiast over de gastles: “Het was inspirerend om te horen hoe je dankzij doorzettingsvermogen kan ondernemen.”

Ook klasgenote Elena Pease vond het leerrijk: “Ik besef dankzij deze gastles dat je niet zomaar begint te ondernemen, maar dat het zich geleidelijk aan ontwikkelt. Ook voor Robbe Van Eeckhout was het een unieke ervaring: “Ik vond het super om eens vragen te kunnen stellen aan mensen die in de bedrijfs- en de politieke wereld actief zijn en om zo over dit alles meer te weten te komen.”

Bij alle leerlingen bleef deze quote van Hans Bourlon het meeste hangen: “Je buikgevoel volgen is een niet te onderschatten eigenschap van een goede ondernemer.

Topondernemers op de affiche

Samen met Hans Bourlon zullen 350 ondernemers, bedrijfsleiders- en professionals de komende zes weken in heel Vlaanderen ruim 660 gastlessen geven aan laatstejaarsleerlingen uit het secundair onderwijs en studenten hoger onderwijs. En de affiche is er eentje om u tegen te zeggen: grote namen zoals Herman Van de Velde (Van de Velde), Ben Spaas (Spaas Kaarsen), Martine Reynaers (Reynaers Aluminium), Fons Leroy (VDAB), Karel Cardoen (Cardoen), Francis De Nolf (Roularta Media Group), Bart Lambrechts (Soudal), Volker Weintritt (Covestro) en Gert Bervoets (H.Essers) zullen de jongeren onderdompelen in de ondernemerswereld. Met Ondernemers voor de Klas worden ruim 13.000 jongeren bereikt.

Waarom Ondernemers voor de Klas?

Laatstejaarsleerlingen in het secundair onderwijs en studenten hoger onderwijs staan straks voor een belangrijke keuze. Ze moeten kiezen wat ze gaan verder studeren of waar ze nu echt hun beroep van willen maken. Heel wat van deze jongeren zitten met belangrijke vragen:

  • Wat verwachten bedrijven van jonge werknemers?
  • Welke vaardigheden en attitudes zijn noodzakelijk om in een bedrijf succesvol mee te draaien?
  • Hoe gaat het er in een modern bedrijf aan toe?
  • Wat betekent ondernemen nu precies in de praktijk?

Op die vragen krijgen de leerlingen en studenten tijdens Ondernemers voor de Klas een antwoord. Dit onderwijsproject is zowel voor leerlingen (en leraren, docenten) als voor bedrijfsmensen een unieke gelegenheid om rechtstreeks met elkaar in dialoog te treden.

Hoe verloopt een gastles van Ondernemers voor de Klas?

Gedurende twee lesuren vertelt de gastspreker over zijn of haar bedrijf en wordt ingegaan op vragen van leerlingen en studenten over de bedrijfswereld. Het interactieve karakter is een grote meerwaarde voor alle partijen. Leerlingen krijgen antwoorden op concrete vragen en kunnen zich een beter beeld vormen van de bedrijfs- of ondernemerswereld. Voor bedrijfsmensen  is dit een mooie gelegenheid om hun ondernemersvisie aan jongeren mee te geven, hen te enthousiasmeren voor het ondernemerschap, te vertellen wat men van toekomstige werknemers verwacht en te discussiëren met hun toekomstige werknemers.

In de pers:

  1. VRT journaal 9 januari 2017
    Studio 100-baas Hans Bourlon geeft les in Leuven
    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.48138?video=1.2862454
  2. VTM nieuws 9 januari 2017
    Topman Studio 100 nu ook voor de klas
    http://nieuws.vtm.be/binnenland/221262-topman-studio-100-nu-ook-voor-de-klas
  3. ROB TV 9 januari 2017
    Hans Bourlon voor de klas in Sint-Pieterscollege
    http://www.robtv.be/nieuws/leuven/hans-bourlon-voor-de-klas-sint-pieterscollege
  4. Kanaal Z nieuws 9 januari 2017
    Hans Bourlon vuurt ondernemingszin aan bij leerlingen  
    http://kanaalz.knack.be/nieuws/hans-bourlon-vuurt-ondernemingszin-aan-bij-leerlingen/video-normal-799573.html
  5. Made in Vlaams-Brabant 9 januari 2017
    Hans Bourlon geeft les in ondernemen
    http://www.madeinvlaamsbrabant.be/nieuws/hans-bourlon-geeft-les-in-ondernemen/?utm_source=MIV&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=daily
  6. Nieuwsblad 10 januari 2017
    Leerlingen krijgen een dagje les van minister en Studio 100-baas
    http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170109_02664724
  7. Het Laatste Nieuws 10 januari 2017
    Topman Studio 100 nu ook voor de klas
    http://www.hln.be/hln/nl/924/Showbizz/article/detail/3050239/2017/01/09/Topman-Studio-100-nu-ook-voor-de-klas.dhtml
  8. De Tijd 10 januari 2017
    Groot Boek met succesformules voor ondernemers bestaat niet
    http://www.tijd.be/ondernemen/management_ondernemerschap/Groot_Boek_met_succesformules_voor_ondernemers_bestaat_niet.9850015-3132.art?highlight=bourlon

Over Vlajo

Vlajo staat voor Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw. Een organisatie die, dankzij steun van de overheid en het bedrijfsleven, een duidelijke missie nastreeft in de Vlaamse scholen, hogescholen en universiteiten:

Vlajo wil talent creatief ontwikkelen.
Al op de schoolbanken herken je talenten en iedereen bezit er minstens eentje. Maar talent moet ook de kans krijgen om ontdekt te worden en nog meer: om te groeien. En net dat wil Vlajo stimuleren. Leerlingen, zo jong mogelijk, op zoek laten gaan naar hun eigen sterktes en deze ontwikkelen.
Vlajo is een bruggenbouwer tussen onderwijs en bedrijfsleven. Door leerlingen vertrouwd te maken met ondernemerschap en de bijhorende ondernemende competenties stomen de Vlajo-programma’s hen klaar voor een betere instap op de arbeidsmarkt. Want ondernemende vaardigheden heb je altijd nodig, of je zelf een zaak start of als werknemer in dienst gaat. Daarnaast stimuleert Vlajo het contact tussen scholen en bedrijven, wat zorgt voor een belangrijke kennisuitwisseling waarbij beide partijen van mekaar leren en bijgevolg meer aansluiting vinden.

Hoe doet Vlajo dit?

Via praktijk- en ervaringsgerichte programma’s, van in de kleuterklas tot aan de universiteit, wakkert Vlajo de ondernemingszin aan bij jongeren en krijgen ze de kans om belangrijke competenties in kaart te brengen en te ontwikkelen. Een 4D-pedagogisch plan, gebaseerd op de 4 pijlers van ondernemerschap (Dromen, Doen, Durven, Doorzetten), vormt hierbij het fundament van een doorleefde en sterk ontwikkelde leerlijn.
Daarnaast wil Vlajo ondernemend onderwijs duurzaam verankeren door de vorming van ondernemende leerkrachten en docenten via train-the-trainer programma’s en ondersteunende dienstverlening aan lesgevers.
Met meer dan 110.000 ondernemende jongeren en bijna 6.500 leertrajecten is Vlajo veruit marktleider in Vlaanderen op vlak van ondernemend onderwijs.  www.vlajo.org


UP