Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Een ondernemer met complexe financieringsproblemen? De Vlaamse Kredietbemiddelaar zoekt een oplossing.

11 apr 2017 - 10.19u.
Decoratieve afbeelding

Elke ondernemer die complexe financieringsproblemen ondervindt en er niet in slaagt om deze op te lossen, kan terecht bij de Vlaamse Kredietbemiddelaar. Deze dienstverlening van het Agentschap Innoveren & Ondernemen speelt een neutrale, intermediaire rol tussen de ondernemer en de financiële instelling om in alle vertrouwen een oplossing te vinden.

De dienst komt bijvoorbeeld tussen bij:

  • Weigering van kredietaanvraag door de bank
  • Discussie omtrent terugbetalingsmodaliteiten van opgezegde kredieten
  • Problemen bij herschikking van bestaande kredieten

Resultaten 2016 Dienst Vlaamse Kredietbemiddelaar

Elke vraag tot bemiddeling wordt gesteld via het aanvraagformulier dat terug te vinden is op deze website. Tijdens 2016 kwamen 200 ontvankelijke aanvragen tot kredietbemiddeling binnen waarvan er 173 dossiers werden afgesloten (dd 1 maart 2017).

De analyse van de problematiek waarmee de ondernemer die een beroep doet op kredietbemiddeling te maken heeft en de detaillering van de resultaten, geeft inzicht in het traject van het bemiddelingsproces, van aanvraag tot sluiting dossier. Hier vindt u de resultaten.

Uit de resultaten kunnen we het volgende besluiten. Veel meer dan vroeger moeten dossiers gesloten worden omdat ze niet tot een ‘rijp’ stadium komen. Als de bemiddelaar pertinente vragen stelt omtrent terugbetalingscapaciteit, recent cijfermateriaal, … haakt de aanvrager dikwijls af. Dit zou kunnen betekenen dat:

  • de ondernemer het aanvraagformulier invulde in een eerste paniekreactie en pas daarna tot inzicht kwam omtrent zijn situatie en mogelijkheden
  • de ondernemer bij de aanvraag tot kredietbemiddeling van de bank reeds duidelijke feedback kreeg en weet waar de knelpunten zich situeren, maar toch nog probeert om met een onvolledig dossier via de bemiddelaar zijn financieringsprobleem op te lossen
  • de ondernemer vindt dat de bemiddelaar het proces maar moet aanvatten met wat op een drafje kan aangeleverd worden. Dus echt ervoor gaan, doen sommigen niet.
  • de ondernemer de vereiste informatie niet kan aanleveren, door bijvoorbeeld een gebrek aan medewerking van vertrouwenspersonen

Uit de gesprekken blijkt dat vele ondernemers zelf geen goed zicht hebben op de financiële situatie van hun onderneming. Druk bezig met dagelijkse activiteiten en beslommeringen blijft er geen energie meer over om ook nog oog te hebben voor de algemene en financiële toestand van de onderneming. Het Agentschap Innoveren & Ondernemen steunt initiatieven waarbij de ondernemer terecht kan voor een bijvoorbeeld een gratis screening van zijn bedrijf, of uitgebreid advies en begeleiding met als doel de onderneming sterker te maken. Dit zou tegemoet moeten komen aan de nood aan (financiële) kennis over het eigen bedrijf.


UP