Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

1 jaar kmo-groeisubsidie

11 mei 2017 - 9.21u.

Vandaag bestaat de kmo-groeisubsidie één jaar! Sinds de opstart hebben al 432 kmo’s een aanvraag ingediend. Hiervan werden 214 dossiers positief beslist, goed voor een totale subsidie van €5.361.130,56.

De kmo-groeisubsidie richt zich op bedrijven die een volgende stap in hun ontwikkeling willen zetten. Dat kan bijvoorbeeld een transformatie zijn van een bestaand business model, de uitrol van een nieuw innovatief product of een eerste stap naar het buitenland. Om van dit kantelmoment een succes te maken, hebben bedrijven nood aan strategische kennis. 

“Voor de aanwerving van een exportmanager hebben we de kmo-groeisubsidie aangevraagd. Een belangrijke stap voor onze internationale groeiambities!” Martine Boonen - Zaakvoerster BEAUnen. Lees het ondernemersverhaal van BEAUnen.

Tot €50.000 per jaar per kmo

De kmo-groeisubsidie laat kmo’s zelf beslissen hoe ze deze strategische kennis in huis halen: door zelf een medewerker aan te werven, extern advies in te kopen of door een combinatie van de twee. Het steunplafond per advies of aanwerving bedraagt €25.000. Per kalenderjaar kan per kmo tot €50.000 subsidie worden bekomen. Van de 214 goedgekeurde dossiers, kozen 97 kmo’s voor aanwerving, 57 voor consultancy en 60 zijn gecombineerde dossiers waarbij zowel steun voor interne als externe versterking werd toegekend.

"Met de kmo-groeisubsidie financieren we nu strategisch advies voor de bouw van een nieuw vrieshuis enerzijds, en de aanwerving van een Technical manager anderzijds.” Stijn Siongers - CEO van Sivafrost. Lees het ondernemersverhaal van Sivafrost.

Aanvraag via www.kmo-groeisubsidie.be

Vlaamse kmo’s die aan de voorwaarden voldoen, dienen een dossier in via het digitaal portaal www.kmo-groeisubsidie.be. Daarna wordt het groeitraject persoonlijk toegelicht tijdens een gesprek met de medewerkers van het Agentschap Innoveren & ondernemen. Elke aanvraag wordt beoordeeld op basis van vier criteria:

  1. De kmo heeft een visie op duurzame economische groei;
  2. De kmo staat voor een kantelmoment binnen huidige bedrijfsvoering;
  3. De kmo beschikt over een doordacht stappenplan om de groei te realiseren;
  4. De kmo heeft nood aan strategische kennis voor een succesvol groeitraject.

"We hebben beroep gedaan op de kmo-groeisubsidie omdat we in ons grenzeloos potentieel geloven, maar het is voor ons als kmo moeilijk dit zelf op te starten.” Nathalie De Nil Algemeen directeur CN Fashion. Lees het ondernemersverhaal van CN Fashion.

 

 

Voor meer informatie, neem een kijkje in onze brochure ‘Ambitieuze groeiplannen’,  surf naar www.kmo-groeisubsidie.be of stel je vragen door het agentschap gratis te bellen op 0800 20 555. 


UP