Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Tour d'Europe: nieuwe internationale opportuniteiten voor de voedingssector

14 dec 2016
Categorie: 
Internationaliseren

Het Tour d’Europe project werd door vertegenwoordiging van het Agentschap Innoveren & Ondernemen in de SectorGroup AgroFood gelanceerd en samen met de buitenlandse collega’s van Enterprise Europe Netwerk verder ontwikkeld. 

Afnemende interesse voor ‘Matchmaking’ evenementen

Hoe krijg je aankopers naar Matchmaking evenementen? Dat was onze uitdaging. We merkten dat voedingsproducenten in groten getalen deelnamen aan onze Matchmaking evenementen die we tijdens voedingsbeurzen zoals Tavola, Sial, Anuga en Alimentaria organiseren. De aankopers en distributeurs van voeding en drank waren echter moeilijker te overtuigen om hieraan deel te nemen. Er was dus een groot onevenwicht tussen vraag en aanbod.

"Een dergelijk Tour d’Europe evenement is voor mij belangrijker en meer kost effectief dan een beurs of een ander traditioneel matchmaking evenement.” Karel De Wolf - Ganda Ham / België

Focus op noden van de koper

Een nieuwe en innovatieve aanpak was vereist om dit evenwicht te bereiken.  De Sectorgroep besloot om radicaal de focus te verleggen naar de aankopers en distributeurs. De inhoud werd rond hen opgebouwd. De B2B-service werd herbekeken en elke stap werd aangepast om tegemoet te komen aan de behoeften van de aankopers. Het resultaat is de Tour d'Europe, die echte, tastbare mogelijkheden voor de producenten biedt.

De organisatie van Tour d’Europe ziet er als volgt uit:

  1. De aankopers uit een land of regio werden gecontacteerd. Er werd hen gevraagd welke producten ze zoeken en met welke producenten ze willen samenwerken.
  2. Enterprise Europe Network (600 organisaties in 60 landen) werd dan ingeschakeld om alleen die producenten te rekruteren die beantwoorden aan de specifieke noden en wensen van de aankopers.
  3. Vervolgens kiezen de aankopers welke producenten ze wensen te ontmoeten. Deze producenten worden uitgenodigd om de aankopers te ontmoeten. De producenten reizen naar het land van de aankopers
  4. Alle meetings vinden tijdens 1 dag op 1 locatie plaats
  5. De producenten krijgen de mogelijkheid om hun producten te etaleren. De aankopers kunnen dan deze producten zien, voelen en uiteraard proeven.
  6. Ook virtuele meetings via Skype zijn mogelijk voor producenten die slechts 1 meeting hebben. Producten worden dan vooraf verstuurd naar de aankoper.
  7. Op het einde van de dag wordt het volgende land aangekondigd waar de Tour d’Europe zal halt houden. Aankopers uit dat land worden dan door andere E.E.N. collega’s gerekruteerd om deel te nemen aan Tour d’Europe. Het proces kan dan vanaf stap 1 opnieuw doorlopen worden.  

Tastbare resultaten

Dankzij Tour d’Europe hebben alle betrokken partijen meer resultaten kunnen realiseren met minder middelen, met als resultaat gelukkigere klanten. Tegelijk hebben we sterkere banden kunnen smeden tussen de aankopers, leden van het ASG netwerk, en de producent.

Tour d’Europe wordt minstens 2 keer per jaar georganiseerd door één of twee partners van de sectorgroup AgroFood.  

"We hebben elk onderdeel van onze events geëvalueerd en bijgestuurd om de koper zo goed mogelijk te dienen. Het resultaat is ons project ‘Tour d’Europe’, dat echte, tastbare kansen biedt aan producenten.” Annemarie Destreé – RVO Nl, lid sectorgroup AgroFood E.E.N.

Ook geschikt voor technologie en onderzoek?

We moedigen het Enterprise Europe Network aan om anders te denken over sectorspecifieke uitdagingen. Voorlopig richt Tour d’Europe zich op bedrijven, maar het concept is makkelijk aan te passen voor andere doeleinden of doelgroepen, bijvoorbeeld om samenwerking tussen technologie en onderzoek te faciliteren… Waarom Tour d’Europe niet gebruiken als blauwdruk?

"Voorlopig richt Tour d’Europe zich op bedrijven, maar het concept is makkelijk aan te passen voor andere doeleinden of doelgroepen, bijvoorbeeld om samenwerking tussen technologie en onderzoek te faciliteren… Waarom Tour d’Europe niet gebruiken als blauwdruk?Patrick De Molder – Agentschap Innoveren & Ondernemen, Ondervoorzitter Sectorgroup AgroFood E.E.N.

Award voor Tour d’Europe

De Enterprise Europe Network Best Practice Awards werden uitgereikt tijdens de jaarlijkse conferentie in Bratislava op 15 november. In de categorie ‘Sector Groups’ Best Practice 2016’ won het Tour d’Europe project de award. 

Enterprise Europe Network

Agentschap Innoveren & Ondernemen vormt samen met Flanders Investment & Trade de Vlaamse schakel van het Enterprise Europe Network, een initiatief van de Europese Commissie om kmo’s te ondersteunen. Ondernemingen met buitenlandse groeiplannen kunnen bij ons aankloppen voor advies en begeleiding in de zoektocht naar informatie, groeimogelijkheden, partners en ideeën.


UP