Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Intriguing Brands & Siderit: genieten van Spaanse gin

31 jan 2017
Categorie: 
Internationaliseren

Intriguing Brands (Aalst) en Siderit (Cantabria, Spanje) vonden elkaar via de Enterprise Europe database en bouwen een vruchtbare samenwerking uit. We hebben een gesprek met Managing Partners Noël Christiaens en Steve De Vos:

Intriguing Brands is een dochterbedrijf van onze consultancy Bizzon Group. We zagen dat na het injecteren van kennis, advies en informatie, de ballon bij onze partners snel terug leegliep van zodra we het bedrijf ‘unpluggen’. Waarom? Omdat onze partners veelal ondernemers zijn met een technische inslag die geen affiniteit hebben met sales en marketing. Met Intriguing Brands willen we hen daarom continue operationele ondersteuning bieden op vlak van sales, marketing en distributie. Zo kunnen zij zich focussen op hun sterkte: het produceren van een kwalitatief product.

Matchmaking via de EEN-databank

In België zagen een explosie van het gin gebeuren maar hadden zelf nog geen gin in ons portfolio. We zijn dan bij het Enterprise Europe Netwerk (EEN) gaan aankloppen en adviseur Patrick De Molder heeft ons doorheen de matchmaking database geleid. Uit de eerste test trial kwam één Spaans bedrijf naar boven: Siderit. En een week  later zaten die Spanjaarden hier aan tafel! Niet veel later hebben we ze officieel voorgesteld als onze gin voor de Belgische markt.

De matchmaking van EEN kan je vergelijken met een dating bureau en focust op één-op-één relaties tussen bedrijven. Sommige relaties lukken ook niet. Met een Deense partner is bijvoorbeeld de samenwerking stopgezet omdat zij ons concept niet begrepen.

“We hebben het hele eerste jaar vertrouwen moeten bouwen om barrières te overwinnen. En hierbij verloopt communicatie non-verbaal en face-to-face. Maar eens je dat vertrouwen dan hebt, ja, dan is de sky the limit en zie je dat ze enorm veel goesting hebben om te ondernemen!” Noël Christiaens – Managing Partner Bizzon Group

Unieke gin beleving

Onze marketing is gestoeld op het creëren van toegevoegde waarde, steeds vertrekkende van wat Belgische consument wil. Bijvoorbeeld, om gin te verkopen kan je gewoon een fles importeren en op het schap zetten, zonder meer. Of je kan rond deze gin een beleving gaan bouwen, wat wij doen met Siderit. De meeste mensen weten niet dat er vier determinante smaken bestaan in een gin kwadrant: wit en spicy, rood en floraal, de groene citrusversie en de zoete blauwe versie. Wij zijn uniek in dat we het héle gin kwadrant invullen met één premium merk, bekroond op de IWSCs in Londen.  Met dit verhaal trokken we naar retailers, met sterke groei als gevolg… Intriguing Brands bestond anderhalf jaar geleden niet, nu zijn we present bij alle retailers in België!

Onlangs lanceerden we ook een TV-spotje voor Siderit, dat je hier kan bekijken

Unieke productiemethode

Niet alleen de marketing, maar ook de productietechniek is uniek. Klassieke gin wordt gestookt in koperen ketels, maar Siderit is afkomstig uit de Spaanse melkstreek. Melkinstallaties bestaan uit glas want melk moet zuiver zijn. Enkele ingenieurs uit deze streek gebruikten deze expertise om als hobby een vodka van melk te stoken, zo zijn er maar 3 in de wereld. Dit werd de Siderit Vodka Lactee, die meteen een gouden prijs won op de World Spirits Competitie. Siderit ontwikkelt dus nieuwe, hoogstaande producten door te innoveren met streekeigen troeven en technieken.

Cultuur: beste van twee werelden samenbrengen

Siderit dacht niet aan export binnen Europa. Zij hadden hun blik eerder op Mexico en Latijns Amerika. De taal is hier een grote factor: De meeste bedrijven hebben maar één Engelstalige manager. Ook de gebruiken verschillen; het is misschien wat clichématig, maar er zit effectief verschil in: wij zijn heel precies en sterk georganiseerd, zij hechten minder belang aan stipte logistiek, regeltjes en kwaliteitscontroles. Je kan denken dat dit negatief is. Maar eigenlijk is het positief: Wij nemen dit van hen over, zodat zij zich kunnen concentreren op hun product. En dat is de match tussen de twee bedrijven, en tussen de twee culturen. We hebben the best of both worlds!

Qua eet- en drinkcultuur hebben we een match in die zin dat wij Belgen en Spanjaarden uit deze streek beiden een Bourgondische levensstijl hebben… Daarom gaan we ook graag naar daar J

We hebben het hele eerste jaar vertrouwen moeten bouwen om barrières te overwinnen. We zijn van elkaar afhankelijk zijn, dus het juiste type partnership vinden was cruciaal. En hierbij verloopt communicatie niet per telefoon of mail, maar non-verbaal en face-to-face. Maar eens je dat vertrouwen dan hebt, ja, dan is de sky the limit en zie je dat ze enorm veel goesting hebben om te ondernemen!

“Wij zijn heel precies en sterk georganiseerd, zij hechten minder belang aan stipte logistiek, regeltjes en kwaliteitscontroles. Je kan denken dat dit negatief is. Maar eigenlijk is het positief: Wij nemen dit van hen over, zodat zij zich kunnen concentreren op hun product. En dat is de match tussen de twee bedrijven, en tussen de twee culturen. We hebben the best of both worlds!” Steve De Vos - Managing Partner Bizzon Group

Volume verviervoudigd in 2016

Wij groeien, en onze Spaanse partner transformeert en groeit mee. We zouden samen proberen om 5000 flessen in het eerste  jaar in België te verkopen. Wehebben uiteindelijk meer dan   20.000 verkocht! Vroeger werkten ze met 3 man, ondertussen heeft Siderit 15 à 20 medewerkers en bouwen ze halsoverkop een nieuwe site. We zijn dus onze partner helemaal aan het meezuigen in ons succes hier in de Benelux!

Nieuwe producten en nieuwe markten dankzij kruisbestuiving

In Vlaanderen ziet iedereen elkaar als concurrent, in Spanje helpen ze elkaar, zeker binnen dezelfde streek. Nu connecteren we ook Spaanse bedrijven onderling. Ons voordeel hierbij is dat potentiële nieuwe partners ons al kennen dankzij via Siderit, en dan is het vertrouwen er al. Zo vind je in onze gin ‘discovery box’ botanicals van andere bedrijven uit diezelfde Spaanse streek. Maar we willen ze ook doen samenwerken om nieuwe producten te ontwikkelen.

In de toekomst willen we iemand detacheren naar Spanje om hen te helpen met de verkoop in hun eigen, vertrouwde markt. Want vandaag is Siderit niet beschikbaar in heel Spanje, ook niet in de retail. Dat is dus de omgekeerde wereld: eerst succes in de Benelux, en dat dit succes vertalen naar eigen land. Maar zij voelen zich daar goed bij, en voor ons zal het weer een nieuwe uitdaging zijn.

Enterprise Europe Network

Agentschap Innoveren & Ondernemen vormt samen met Flanders Investment & Trade de Vlaamse schakel van het Enterprise Europe Network, een initiatief van de Europese Commissie om kmo’s te ondersteunen. Ondernemingen met buitenlandse groeiplannen kunnen bij ons aankloppen voor advies en begeleiding in de zoektocht naar informatie, groeimogelijkheden, partners en ideeën.


UP