Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Cashforce: grenzeloze software

29 sep 2016
Categorie: 
Starten

Cashforce uit Herentals werd in 2013 opgericht door Nicolas Christaen en Bart Claes. Dit ICT bedrijf ontwikkelt cloudsoftware om bedrijven te helpen met kapitaal- en cashflowmanagement.

Hierdoor wordt heel wat manueel werk overbodig zodat werknemers en consultants meer tijd en energie kunnen toewijden aan het uitbouwen van hun individuele knowhow en de groei van hun bedrijf:

“Onze visie is: hoe minder bedrijven bezig zijn met continu Excel tabellen en rapporteringen aan te maken, hoe meer ze kunnen focussen op de essentie van het bedrijf.” Nicolas Christiaen - CEO Cashforce

Fase 1: Snel verbeteren

Als starter wou Cashflow zo snel mogelijk hun product verbeteren op basis van marktanalyses. Via Sirris werden de jonge ondernemers via workshops begeleid in hun zoektocht naar slimme manieren om snel veel klantenfeedback te genereren:

“Heel concreet heeft Sirris ons aangeraden een adviesraad te creëren, waarbij we ons lieten omringen door een mix van de juiste mensen met verschillende skills; enkele toppers zowel op gebied van finance als business.” Nicolas Christiaen - CEO Cashforce

Fase 2: Scale-up en internationalisering

In 2015 kon het bedrijf de eerste tevreden klanten voorleggen en belandde Cashforce in de ‘scale-up’ fase en ging het bedrijf op zoek naar kapitaal:

“We moeten nu de stap zetten om ons verhaal groter te maken en overal gaan schalen en moeten dit efficiënt doen want anders kost dit teveel geld. Hiervoor gingen we ook op zoek naar extra kapitaal.” Nicolas Christiaen - CEO Cashforce

Cashforce werd gekozen voor de fintech-accelerator van Barclays in New York. Het haalde recent 1 miljoen euro op bij durfkapitaalfonds Volta Ventures en investeringsvehikel Pamica.

 

Na de kapitaalronde kan het jonge bedrijf zich volledig toeleggen op klantentevredenheid om vanuit die basis verder te groeien. Daarnaast wil het bedrijf op een zo efficiënt mogelijke manier zoveel mogelijk nieuwe klanten aantrekken, met een sterke focus op export:

“Als wij relevant willen zijn, moeten we echt heel snel het buitenland opzoeken. En dat ligt ook in de natuur van ons product: we doen echt cash- en capital management voor grote bedrijven; die een omzet van meer dan 200 mio euro draaien. Dit type bedrijven is natuurlijk heel internationaal uitgebouwd.” Nicolas Christiaen - CEO Cashforce

Verdere groei: juiste contacten

Voor Cashforce is het kunnen delen van kennis en contacten kunnen leggen via co-working spaces, conferenties en middenveldorganisaties als Sirris essentieel. Het is aan de overheid om deze platformen te faciliteren en zo jonge KMO’s te steunen in hun groei:

“Het belangrijkste is nog altijd om in contact te komen met de juiste mensen. Je moet toch nog steeds de juiste persoon op de juiste plaats weten te vinden en dan kun je business doen.” Nicolas Christiaen - CEO Cashforce 

Samen met partners voor meer en ambitieuzer ondernemerschap:

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met onze partners bundelen we onze krachten en middelen. Sirris maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar u gebruik van kan maken.

Ontdek ze allemaal op www.sterkondernemen.be. #SterkOndernemen


UP