Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

BEAUnen: een nieuwe standaard voor borstvoedingsbeha’s

31 okt 2016
Categorie: 
Groeien

Eva Boonen en Martine Boonen richtten in 2009 het bedrijf BEAUnen op dat mooie, praktische borstvoedingsbeha’s ontwerpt: de Mammae.

Gezocht: Trendy borstvoedingsbeha!?

Toen  mijn collega Eva en ik in 2007 een kindje kregen, bleek het onmogelijk om een trendy borstvoedingsbeha te vinden. Kersverse mama’s leken genoegen te moeten nemen met een witte ‘oma’-beha. Eva en ik besloten dan zelf maar een mooie borstvoedingsbeha te maken.

We zijn de zaak gestart met een ‘business angel’ die operationeel mee is gestapt in het verhaal. Zelf volgden we via VOKA en UNIZO opleidingen voor marketing, verkoop, logistiek, textiel; voor alles waar we mee bezig zijn eigenlijk. Een freelance designer werkt de prints uit en een white label fabrikant produceert de beha’s.  

“Het is eigenlijk even simpel als geniaal, hoe komt het dat nog niemand daar is opgekomen? Dat zal wel zo zijn bij de meeste uitvindingen.” Martine Boonen - Zaakvoerster Mammae           

Snelle start dankzij mediabekendheid

We hadden geluk dat op dat moment het VRT-programma ‘De Bedenkers’ op Éen op zoek was naar “uitvindingen”. Een jurylid merkte toen op ‘Hoe komt het dat daar nog niemand is opgekomen? Het idee is even simpel als geniaal’. We haalden de finale van deze wedstrijd en kregen een pak media-aandacht.

Datzelfde jaar wonnen we de Comeva startersaward van Flair en Libelle en haalden de finale van de Bizidee ondernemingsplanwedstrijd. In het kader van die laatste wedstrijd kregen we begeleiding van een adviseur van het Agentschap Innoveren & Ondernemen om een degelijk businessplan uit te werken. Dit alles maakte dat we voldoende budget hadden om een fatsoenlijk prototype te ontwikkelen.

En toen is het eigenlijk snel gegaan. Heel wat bedrijven en winkels kenden ons van de media en wilden meteen met ons samenwerken. Ondertussen hebben we zo’n 250 verkooppunten in België en Nederland en draagt 1 op 4 mama’s in Vlaanderen onze beha’s. We verkopen in lingeriewinkels, zwangerschapswinkels, thuiszorgwinkels en babywinkels.

“Momenteel draagt 1 op 4 mama’s in Vlaanderen Mammae beha’s.” Martine Boonen - Zaakvoerster Mammae

Bijpassende borstvoedingsjurk

Onze beha’s gaan op een aparte manier open zodat de borst bedekt blijft en de mama op een discrete manier de baby kan voeden. We horen dat mama’s hierdoor meer op hun gemak zijn om borstvoeding te geven. Onze beha geeft ook ondersteuning om tepelkloofjes en striemen tegen te gaan. Bovendien kan je handenvrij kolven. En, tenslotte, onze beha’s zijn mooi! Onze beha heeft dus heel wat opties en voordelen.

Onze voornaamste uitdaging zat in het design: Onze beha gaat van binnen open en dit is zo vernieuwend dat hij niet simpel te dragen is in combinatie met traditionele kledij. We hebben van dit nadeel een voordeel gemaakt door zélf compatibele kleding te ontwerpen. Dit was meteen de 2de grote stap in ons bedrijf: het design van een bijpassende borstvoedingsjurk. Door de  jurk links of rechts te openen, kun je makkelijk onthouden aan welke kant je laatst gevoed hebt. Ook de bijpassende juweeltjes - zwangerschapsketting en een borstvoedingsarmbandje - functioneren als geheugensteuntje.

Onze kledinglijn is compatibel met andere borstvoedingsbeha’s maar kan ook gedragen worden door dames die geen borstvoeding geven. Daarom vond JBC ons concept interessant en huurde de licentie voor de kleding. We werken nu samen om de collecties te ontwerpen en in JBC-filialen te verkopen.

Wereldwijde standaard voor borstvoeding

De Mammae-techniek en kleding is gepatenteerd in Europa en Amerika. Eerst willen we ons product in Duitsland vermarkten omdat daar nog vele kleine retail- en thuiszorgwinkels zijn die beha’s verkopen en advies geven. Dat is interessanter voor ons dan bijvoorbeeld Frankrijk waar vooral grote ketens lingerie verkopen. Maar we kregen dit zelf niet gerealiseerd en ons Duits avontuur doofde uit...

Dankzij onze deelname aan Bizidee hebben we contacten gelegd met FIT, het innovatiecentrum en het Agentschap Innoveren & Ondernemen. Zo kwamen we te weten dat we via de kmo-groeisubsidie steun konden krijgen bij de aanwerving van een strategisch profiel, zoals een exportmanager.

Dit profiel zou dan dankzij kennis van de Duitse borstvoedings- en lingeriecultuur voor ons de Duitse markt – zoals vroedvrouwbeurzen - in kaart brengen en in Duitsland de leiding nemen door onze agenten ter plekke te coördineren.

Voor de aanwerving van een exportmanager hebben we de kmo-groeisubsidie aangevraagd en ons groeitraject bij het agentschap toegelicht. Een belangrijke stap voor onze internationale groeiambities. Ons uiteindelijke doel is om dit systeem wereldwijd de standaard te maken voor vrouwen die borstvoeding geven.

Kmo-groeisubsidie: steun voor groeitrajecten bij kmo's

Kmo's die een groeisprong willen realiseren kunnen via de kmo-groeisubsidie steun krijgen voor het verwerven van de kennis die nodig is om te groeien. De maatregel is actief vanaf 11 mei 2016 en complementair met de kmo-portefeuille en de andere steuninstrumenten van het Agentschap Innoveren & Ondernemen. Meer info vind je op www.vlaio.be.


UP