Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Voor- en nadelen van crowdfunding

Voordelen van crowdfunding

  • Het biedt een alternatieve financieringsbron voor starters, kmo’s en sociale, innovatieve of culturele projecten.
  • Het kan een “finance gap” opvullen die ontstaan is onder business angels en venture capitalists.
  • Het is een directe financiering van de “echte economie”.
  • Projecten die niet interessant bevonden worden door banken en andere professionele investeerders, kunnen toch gefinancierd raken indien “de menigte” ze wel interessant en belangrijk vinden.
  • Er wordt een dynamiek gecreëerd tussen de projectaanbieder en de menigte. Op die manier verkrijgt de projectaanbieder waardevolle feedback op zijn aangeboden project en kan hij aftoetsen via het platform of zijn idee aanslaat.

Nadelen van en risico’s bij crowdfunding

  • Voor de investeerder:
    • Het project faalt waardoor de projectaanbieder niet kan waarmaken wat hij belooft heeft aan de believers en de investeerders mogelijks hun volledige inbreng verliezen.
    • Fraude: de projectaanbieder of het crowdfundingplatform gebruiken de opgehaalde fondsen niet voor de beloofde doeleinden.
    • Het project kan te rooskleurig worden voorgesteld op het crowdfundingplatform.
    • De inbreng van de investeerder is niet gewaarborgd en hij draagt dus het volle risico.
  • Voor de projectaanbieder:
    • Crowdfunding vereist een heel tijdsintensieve campagne.
    • Bij crowdfunding via een aandelenparticipatie kan er een veelheid aan aandeelhouders ontstaan die de post-crowdfundingbeslissingen complexer maken voor de ondernemer.

UP