Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Snelle groeiers vertellen hun verhaal

Deusjevoo uit Gent liet zich door een expert begeleiden

Meer info: www.unizo.be


Ondernemersprofiel Dieter Penninckx - FNG GroupDieter Penninckx

Van één winkel met babykleding naar een groep met 825 medewerkers, 125 eigen winkels en 1500 onafhankelijke boetieks.

"Timmeren aan de weg is leuker dan het doel op zich."

De voorgeschiedenis

Dieter Penninckx raapte de ondernemersmicrobe op bij zijn grootvader en herontdekte hem al in zijn studententijd als preses. Na studies van burgerlijk ingenieur en enkele jaren spinoff-ervaring aan de KULeuven besluiten Dieter Penninckx, zijn vrouw Anja Maes en hun beste vriend Manu Bracke om een klein bedrijf over te nemen. Ze willen geen ‘clicks maar bricks’, zoals het zelf noemen, en kiezen op basis van enthousiasme voor een zaak in kinderkleding.

De start

“De keuze voor kinderkleding, toen onze eerste kind 1,5 jaar was, was een emotionele en tegelijk een rationele keuze. Wij vonden het product leuk. Het is ook belangrijk dat je iets voelt voor wat je start. Maar rationeel was wel dat we bij de overname al wisten dat het de eerste bouwsteen van een groter project zou worden”, vertelt Dieter Penninckx.

De groei

Vanuit de kinderkledingketen Fred&Ginger bouwden ze met een koop- en bouwstrategie een groep uit die zes merken mode brengt in 125 eigen winkels en 1500 onafhankelijke boetieks.

De groeistimulansen

Een onweerstaanbare wil om te groeien, waardoor de ondernemer ook voor gewaagde plannen steeds de nodige financiering versiert. Zo haalde de groep in 2012 15 miljoen euro op om naar 120 eigen winkels te groeien. “Na een paar overnames hebben we een betere intuïtie voor wat een goede zaak is”, vertelt Dieter Penninckx. Zelfs in dit stadium blijft het buikgevoel samen gaan met de rationele analyse.

“Je moet als ondernemer bereid zijn twaalfmaal tegen de muur te gaan en dertienmaal te herbeginnen. Je gaat beseffen dat timmeren aan de weg leuker is dan het doel op zich. Dat drijft je steeds vooruit.” FNG Group bouwde zijn inkoop wereldwijd uit: 1/3 uit China, 1/3 uit Turkije en de rest onder meer uit Peru, Italië en Oost-Europa. De export gaat vooral naar Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje.

De resultaten

  • Werk: 825 medewerkers, 125 eigen winkels en 1500 onafhankelijke boetieks.
  • Financieel: omzet van 131 miljoen euro eind 2013, waarvan meer dan 95 % in de Europese Unie.
  • Sterke prestaties aan de lopende band: Eind 2012 deed de groep zijn tot dan grootste overname, van de keten Claudia Sträter, goed voor 30 miljoen € omzet extra bij de 50 miljoen euro die ze toen realiseerde.  Daarna nam FNG het damesmerk Expresso over en verhoogde daarmee de omzet nog eens met 35 miljoen euro.

De niet-economische drijfveren

Het trio vond kleding niet alleen leuk, maar ook boeiend. “Het is een fascinerend en complex productieproces. Een kledingstuk gaat door 200 handen voor het bij de eindgebruiker komt. Het wordt gecreëerd door 25 Belgische en Nederlandse stylisten.”

De toekomstplannen

FNG focust vandaag op de Benelux markt, maar ziet opportuniteiten om in de toekomst ook in Frankrijk, Duitsland en zelfs nieuwe markten als Rusland en China haar multimerken strategie verder uit te bouwen. FNG wil jaarlijks een twintigtal nieuwe winkels openen. Meer eigen winkels, meer omzet per winkel genereren én eventueel nog bijkomende merken overnemen of ze zelf bouwen. Met die elementen wil FNG, het bedrijf achter de merken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS, Baker Bridge en Claudia Sträter, zijn sterke groei voortzetten.


UP