Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

FAQ registratie

Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over de registratie.

1.    Hoe meld ik mij aan via eID

Om aan te melden via je elektronische identiteitskaart moet je beschikken over een kaartlezer en de software installeren. Meer informatie: website eID.

2.    Hoe meld ik mij aan via federaal token?

Een federaal token is een kaartje (met de afmetingen van een bankkaart) met codes die het mogelijk maakt je te identificeren. Vraag jouw federaal token aan bij de federale overheid (FEDICT).

3.    Hoe kan u andere personen aan uw onderneming toevoegen of verwijderen

De persoon die u wenst toe te voegen moet in eerste instantie reeds geregistreerd zijn als applicatiegebruiker. Aan de hand van zijn/haar mailadres kan u deze toevoegen of verwijderen, zoals beschreven in de demo gebruikersbeheer.

4.    Wat indien de enige applicatiegebruiker niet meer werkzaam is in de onderneming

Stuur hiervoor een schriftelijke verzoek om deze gebruiker te verwijderen naar Agentschap Innoveren & Ondernemen - Team inkom - Koning Albert II laan 35 bus 12 te 1030 Brussel. Dit verzoek moet ondertekend zijn door de zaakvoerder en dit op officieel briefpapier van de onderneming. Na het verwijderen van de gebruiker kan u als nieuwe gebruiker de onderneming registreren. U wordt hiervan per mail op de hoogte gesteld.

5.    Ik krijg een foutmelding bij het identificeren met mijn eID

Controleer eerst of de installatie van de eID software goed is verlopen via de test op de eID-website. Indien de test niet lukt, installeer (terug) de eID software en doe daarna opnieuw de test. Als de test niet lukt, neem de hulppagina door van de eID website. Indien u geen oplossing vindt, vul dan het contactformulier in dat onderaan de hulppagina staat vermeld.

Als de test lukt en het aanmelden bij Agentschap Innoveren & Ondernemen lukt niet, dan installeert u de browser Firefox-Mozilla omdat daar een extensie (add-on) kan worden toegevoegd die speciaal werd ontwikkeld voor het aanmelden met Belgische eID:

Heeft u AVG of andere toolbars met popupblokkers geinstalleerd? Bekijk volgende demo.

Indien bovenstaande oplossingen geen oplossing zijn voor het probleem stuur dan een mail met een beschrijving van het probleem en volgende gegevens: uw ondernemingsnummer, uw systeem (Windows, Mac) de browser (Internet Explorer, Firefox-Mozilla, Chrome, …, een printscreen (schermafdruk) van de foutmelding naar het adres: admin.inkom@vlaanderen.be.

6.    Ik krijg een foutmelding bij het identificeren met mijn federaal token

Het kan gebeuren dat u een probleem hebt met uw token, bijvoorbeeld:

  • U bent uw gebruikersnaam of/en paswoord vergeten
  • U  moet uw token vervangen (kwijt of niet langer leesbaar)
  • Uw toegang met uw token is vergrendeld

Een  oplossing voor het probleem kan u vinden op de website van de federale overheidsdienst Fedict op de pagina met veel gestelde vragen over het token.

Indien u werkt met Internet Explorer 9,8,7, of 6 kan deze demo een oplossing bieden.

Als u het antwoord op uw vraag of de oplossing voor uw probleem toch niet hebt gevonden, dan kan u contact opnemen met de helpdesk van Fedict.

7.    Ondernemingsfoto: de gegevens van mijn onderneming worden niet opgehaald

Bij gebruikers van Internet Explorer  worden de subsidiedossiers niet getoond zoals het hoort en werkt de link ‘kmo-portefeuille’ niet. De oorzaak is een cacheprobleem van de browser Internet Explorer.
De kmo-portefeuille is wel bereikbaar maar dan via de knop ‘Login kmo-portefeuille’ (rechts op de pagina). Alle bewerkingen kunnen zonder problemen worden uitgevoerd.

Om dit probleem in de toekomst te voorkomen moeten de tijdelijke internetbestanden verwijderd worden. Hoe u dit doet staat beschreven in het document: de ondernemingsfoto – probleem IE.

8.    Ik heb geen ondernemingsnummer

Elke Belgische onderneming moet, vooraleer zij de kmo-portefeuille kan gebruiken, zich éénmalig registreren aan de hand van haar ondernemingsnummer. Een ondernemingsnummer is dus vereist.

Sinds 2003 kent de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) een uniek ondernemingsnummer toe aan alle handelsondernemingen. Vanaf 30 juni 2009 werden ook alle ‘niet-handelsondernemingen naar privaat recht’ in de KBO opgenomen. Dit betekent dat ook vrije en intellectuele beroepen waaronder advocaten, apothekers, architecten, artsen, notarissen en paramedici een eigen ondernemingsnummer kregen. U vindt hierbij de wet van 20 maart 2009, die het toepassingsgebied van de KBO-wet uitbreidde tot de vrije beroepen.

Bepaalde beoefenaars van vrije beroepen die vóór 30 juni 2009 al een vrij beroep of niet-commerciële activiteit uitoefenden, werden automatisch in de KBO opgenomen. Een ondernemingsnummer kan opgezocht worden via volgende link: KBO public search.

Wie na 30 juni 2009 is gestart en nog geen ondernemingsnummer heeft, kan via de ondernemingsloketten de registratie eenvoudig in orde brengen. Via volgende link vindt u de lijst van erkende ondernemingsloketten.


UP