Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Een pionier in digitale media getuigt.

Er is geen alternatief voor hard werken, of wel soms?

Valentijn Destoop, creatief directeur bij Little Miss Robot: pionier in creatieve, digitale media.

21 maart 2013

Personeel Littel Miss RobotLittle Miss Robot heeft net een zesde FWA award gekregen voor Global Color Trends, de design presentatie van Akzo Nobel. FWA (Favourite Website Awards) is een internationaal gerespecteerd en geambieerd kwaliteitslabel dat sinds 2000 websites en digitale projecten bekroont die uitblinken in innovatie en creativiteit.

We kennen hen ook van twee populaire strip-apps: "De stuivende stad" van Suske en Wiske (115000 downloads) en "Alle eendjes" van de Kiekeboes voor Standaard Uitgeverij. Voor de VRT ontwikkelden ze de nieuwe internetradio-applicatie. Recent creëerden zij ook mobiele applicaties voor Vacature.

Een nieuw bedrijf starten is een hele uitdaging, hoe hebben jullie het aangepakt?

Little Miss robot is opgericht in 2008, door 4 partners die elkaar aanvulden. Wim Vanhenden zorgde voor het opbouwen van de interactieve installaties met videoschermen, Kinect consoles, touchscreens en audio. Sven Luyten is sterk in verkoop en projectmanagement. Zij hadden samen ervaring opgebouwd in web ontwikkelingen via hun bedrijf Boulevart. Peter Van Wijnaerde kwam uit de reclamesector en bracht zijn talent voor strategische concepten mee. Ikzelf kom ook uit de reclamesector met een achtergrond in grafische vormgeving en nieuwe media.

Little Miss robot heeft intussen twee spin-offs: Wim met Nocomputer dat interactieve installaties opbouwt en Sven met Heaven Can Wait dat bedrijven ondersteunt bij het uitwerken van hun strategie en verkoop. Thomas Joos is intussen een nieuwe partner bij Little Miss Robot, gespecialiseerd in mobiele applicaties en user experience. We zijn nu dus met twee partners, zeven werknemers en vaak twee stagiairs.

In de reclame- en communicatiesector werd veel gepraat over innovatie en nieuwe media, maar bij Little Miss Robot wilden we ons hierin specialiseren. We willen zowel het designaspect als de ondersteunende technologie beheersen zodat we flexibel kunnen reageren op deze voortdurend veranderende markt.

Een eerste werknemer aanwerven was een grote stap. In het begin werkten we liefst met stagiairs, waarbij het vaak moeilijk was om de scholen er van te overtuigen dat we als jong bedrijf een goede stageplaats konden bieden. Onze eerste werknemer was een van onze stagiairs die we aangeworven hebben met een ibo-contract en daarna een fulltime contract gegeven hebben. Met een andere werknemer hebben we eerst freelance samen gewerkt en hem daarna een vast contract aangeboden.

Vind je het belangrijk om naast opdrachten ook eigen projecten op te starten?

Als zaakvoerder moet je jouw ideeën kwijt kunnen in jouw bedrijf, anders is het tijd om iets anders te gaan doen. Zeker in onze markt, die snel verandert omdat de technologie voortdurend evolueert. Dit geeft nieuwe mogelijkheden waarop je moet inspelen, vaak ook met andere processen.

Onze medewerkers kunnen ook nieuwe projecten voorstellen. Jaarlijks organiseren we een evenement met ons team, waarbij we bekijken wat we het voorbije jaar gedaan hebben en wat we het komende jaar kunnen doen. Dit jaar kwam er de idee naar voor om meer rond games te werken. De bedrijfsvisie wordt met het hele team opgesteld.

Hoeveel tijd spendeer je aan de zakelijke kant: de cijfers, marketing, verkoop?

Voor werk Little Miss RobotWe geven veel aandacht aan het opzetten van goede processen en hebben daarvoor eigen tools en workflows ontwikkeld. Zelf ben ik iets chaotischer en ik probeer dat te compenseren door sommige zaken te structureren. Creatieven hebben veel ideeën maar vaak worden deze niet uitgevoerd. Bij mensen met een business-opleiding is het vaak omgekeerd: ze willen een eigen zaak starten, maar weten nog niet wat. Een samenwerking tussen beide is ideaal, We zijn een service-georiënteerd bedrijf en we zijn er heel sterk van overtuigd dat in de creatieve sector het idee belangrijk is voor 1 %, al de rest zit in de uitwerking.

Daarnaast geef ik veel aandacht aan netwerking, vooral onlineplatformen: Behance voor creatieve tips en het portfolio van Little Miss Robot, Linkedin, Creative Network Belgium, Pinterest. Ook inspiratiefestivals zijn belangrijk zoals het Offf festival in Barcelona, Resonate in Belgrado, FITC in Amsterdam, het Bleed festival in Gent, en ook de 99 conference van Behance. Soms trekken we met het volledige team naar een inspiratiefestival.

Ons ondernemingsplan nemen we ook regelmatig opnieuw vast en het verandert voortdurend: het is belangrijk om het te evalueren en bij te sturen, of te bekijken of we niets vergeten.

Zie je jezelf ook als zakenman? Of heb je een hekel aan alles wat met cijfers te maken heeft?

De vraag is altijd: “hoe houd je het bedrijf rendabel en hoe bereik je een balans tussen creativiteit en rendabiliteit?” Soms staat dat haaks op elkaar en het is altijd weer zoeken om kwalitatieve producten te maken die toch rendabel zijn. De processen en workflows waar ik het daarnet over had, moeten rekening houden met het creatieve proces, waarbij het belangrijk is om vraagtekens te plaatsen, te kunnen zoeken en een open state of mind te houden. Soms duurt dat proces een week, soms langer. Dat heb je niet altijd in de hand.

Ik vind het ook belangrijk om onze werknemers goed te coachen. Onze creatieven hebben sterk uiteenlopende talenten en vaardigheden, ze moeten blijven evolueren en nieuwe skills verwerven.

Ik volgde Kmo excellence bij Vlerick om een inhaalbeweging te maken op managementvlak. Video’s over management op Lynda.com of de websites van Harvard en Stanford zijn ook een belangrijke inspiratiebron op zakelijk vlak. Het is inspirerend om te zien hoe andere studio’s en bedrijven werken.

Wie helpt jou hierbij? Heb je een vertegenwoordiger? Een boekhouder? Wat doe je zelf?

We zijn deel van Cronos dat ons ondersteunt voor de boekhouding en het personeelsbeleid. Zij bezorgen ons timesheets, ze waarschuwen ons als er een indexverhoging komt en houden ons op de hoogte van komende veranderingen. Cronos heeft ervaring met het begeleiden van groeiers in de IT-sector. De andere bedrijven bij Cronos zijn ‘zusterbedrijven’ waarmee we informatie kunnen uitwisselen en soms ook personeel. Een projectmanager van een van de andere bedrijven heeft een tijd geleden zeven maand voor ons gewerkt, tot onze vacature ingevuld was. We werken soms ook samen met deze bedrijven aan een opdracht. We kennen die bedrijven goed en weten wie we kunnen aanraden als een klant bijkomende expertise nodig heeft.

Heaven Can Wait ondersteunt ons in sales en is verantwoordelijk voor ongeveer 25% van onze verkoop. We nemen zelf ook initiatieven om nieuwe opdrachten binnen te halen.

Hoe bepaal je de prijs van jouw werk?

We hadden bij onze start een ondernemingsplan gemaakt dat gebaseerd was op modellen die we kenden uit de reclamesector. Daar is het gebruikelijk om gratis conceptvoorstellen uit te werken zodat je bijna twee weken gratis werkt, zonder garantie op een verkoop. Strategische en bedrijfspolitieke redenen waren bij de beslissing vaak belangrijker dan de inhoud van het voorstel. We beseften al snel dat we naar andere modellen en sectoren moesten kijken om ons eigen pad te vinden en stelden ons de vraag of het niet beter zou zijn om onze bestaande klanten beter te bedienen en een sterk portfolio op te bouwen.

Nu hebben we een tweeledig aanbod voor onze klanten. Voor projecten die door de klant al duidelijk omschreven zijn, wordt er een gedetailleerde prijsofferte opgemaakt op basis van het nodige aantal uren en het uurtarief van het profiel van de medewerkers die we op het project moeten zetten. We vermelden ook duidelijk het stappenplan dat we zullen volgen en de doelstellingen die we per fase willen halen. In het begin hebben we soms projecten aangenomen voor een iets lagere prijs als de opdracht een interessante aanvulling van ons portfolio was.

Wanneer het bedrijf nog twijfelt over de juiste aanpak voor een project, dan stellen we voor om eerst een projectplan op te maken. Het eindresultaat is een gedetailleerd bestek dat kan dienen om een offerte te maken. Dit is een kort traject, dat we aanbieden voor een percentage van het budget dat ze in gedachten hadden voor de volledige opdracht. Daarna kunnen ze nog beslissen of ze met ons verder willen of bij iemand anders een prijs willen vragen.

Na afloop van een project voeren we altijd een nacalculatie uit zodat we weten of we onze uren goed ingeschat hadden. Deze informatie is belangrijk voor de volgende opdrachten.

Heb je ooit leningen of subsidies gebruikt? En zou je het opnieuw doen?

Bij de start van Little Miss Robot heb ik samen met Sven een plan gemaakt en we hebben onze referenties samengelegd. Sven heeft daarna via Cronos onze huidige hoofdaandeelhouder gecontacteerd, een business angel die in de multimediasector investeert. Die zag dat we zowel passie als kwaliteit konden bieden. We waren allemaal tussen dertig en veertig jaar en hadden allemaal al een specifiek pad afgelegd, waardoor onze slaagkansen verhoogd werden.

Daarnaast heb ik zelf ook aandelen gekocht met eigen spaargeld, dat ik opgebouwd had via mijn zelfstandige activiteit in bijberoep. Ik heb steeds fulltime in de reclamesector gewerkt, maar ik ben daarnaast ook als zelfstandige aan de slag geweest: eerst met het kunstenaarsstatuut, daarna met een eigen bedrijfje in bijberoep. Met de inkomsten uit mijn kunstenaarsstatuut heb ik de start van mijn bijberoep betaald en mijn bijberoep heeft voor mijn startbedrag voor Little Miss robot gezorgd.

Hoe zie je de toekomst van Little Miss Robot? Plan je dat?

Voorbeeld Suske en Wiske digitaal albumWe zijn een klein bedrijf voor innovatieve designprojecten. De markt is te klein in België want vooral grotere kmo's en multinationals hebben hiervoor geld. De budgetten in het buitenland liggen wel tien keer hoger. Daarom willen we een internationaal gerespecteerde digitale creatieve studio worden en innovatieve projecten op een hoog niveau uitwerken, liefst vanuit België.

Om internationaal te kunnen doorbreken, moeten we in België een portfolio opbouwen dat buitenlandse bedrijven ervan kan overtuigen dat we omvangrijke projecten met een groot budget aankunnen. Maar in België zijn die budgetten niet aanwezig. Hoe kunnen we dan toch internationaliseren? Door de markt te blijven verkennen, contacten te leggen, samenwerking met anderen te overwegen en onze ogen open te houden om opportuniteiten te grijpen. De inspiratiefestivals waarover ik het had, zijn hiervoor ook belangrijk.

Welke zakelijk tips kan je nog mee geven voor jonge creatieven en starters?

Ik zou aanraden om bij grotere bedrijven in de leer gaan zodat je ziet hoe een bedrijf geleid wordt. Start niet onmiddellijk als zelfstandige als je van school komt, Je hebt nog geen referentiekader en je kan nog veel leren, ook van andere sectoren. Ga ook aanbellen bij anderen: “Hoe leiden ze hun bedrijf? Hoe zit de sector in elkaar?”

Daarnaast kan je wel als freelancer aan de slag gaan want sommige zaken kan je beter meemaken als freelancer: de eerste keer dat een klant niet betaalt of dat je geen goed contract hebt. Je leert ook communiceren met klanten over waar je mee bezig bent, waarom je een bepaald concept voorstelt. Jonge designers volgen vaak te snel de klant, ze moet leren hoe ze in de leiderspositie kunnen blijven en zo hun klant tevreden kunnen stellen. “How to work as a graphic designer without losing your soul?” van Milton Glaser gaat hierover en zou verplichte lectuur moeten zijn.

Als freelancer is het ook belangrijk om een sterk portfolio op te bouwen. Wie bij ons komt solliciteren, moet talent hebben en dus een sterk portfolio kunnen voorleggen.

Wie meer werk van Little Miss Robot wil zien, kan een kijkje nemen op www.littlemissrobot.com. Valentijn Destoop heeft nuttige tips staan op pinterest.com/quidante/essentials-for-creatives. Wie meer wil weten over business angels en andere financieringsmogelijkheden kan terecht op vlaio.be/themas/financiering. Op designsalaries.aiga.org vind je een overzicht van uurlonen in de sector van de grafische vormgeving.


UP