Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Design gaat over business, anders wordt het kunst of een hobby

Design gaat over business, anders wordt het kunst of een hobby

Maxime Szyf: industrieel designer en bedrijfsleider van MAXIMALdesign.

22 januari 2014

Maxime Szyf is de oprichter van MAXIMALdesign, een designbureau dat zich specialiseert in de vormgeving van producten, interieurs en identiteiten. Hij ziet design als een innovatieproces om bedrijven beter te maken, door de strategische uitdagingen van een bedrijf te vertalen in ROI, return on innovation.

In december was Maxime door het Hong Kong Design Centre uitgenodigd als spreker op de Business of Design Week. België was er als gastland aanwezig met ‘Belgian Spirit’, een gezamenlijk initiatief van Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Dit werd gekoppeld aan een economische missie waarbij lokale bedrijven en organisaties in contact werden gebracht met de Belgische deelnemers.

Beginnen met een designbureau is niet gemakkelijk, hoe heb jij het aangepakt?

Op een beroepsinformatieavond trok de opleiding voor industrieel ontwerper meteen mijn aandacht. Mijn moeder heeft nog ontwerpen van auto’s die ik gemaakt heb toen ik 4 jaar was. Ik ben altijd bezig geweest met tekenen en ideeën bedenken, met alles in vraag te stellen: 'kan dat ook zo?' Ik zie ook parallellen met wat mijn vader deed als 'tijdopnemer' in de textielindustrie: de werkplaats en het werkproces ergonomisch organiseren zodat er sneller kon gewerkt worden in betere omstandigheden.

Na mijn opleiding heb ik bijna vier jaar bij Samsonite gewerkt als ontwerper, en daarna bij Verhaert met een dubbele opdracht: als brand manager de identiteit van Verhaert bewaken en als ontwerper oog hebben voor de ergonomie en vormgeving van de producten.

In 1998 heb ik MAXIMALdesign opgericht, als eenmanszaak in de slaapkamer, met Samsonite als 'launching customer'. Drie jaar lang zou ik jaarlijks een aantal opdrachten van hen krijgen. Het eerste jaar gingen bijna al mijn facturen naar Samsonite. Vanaf het tweede jaar zijn er geleidelijk andere klanten bij gekomen.

Vind je het belangrijk om naast opdrachten ook eigen projecten op te zetten?

Mijn schetsboek staat steeds vol ideeën die misschien ooit wel van pas komen. Het geeft me de kans om even te ontsnappen aan de opdrachten en oplossingen te bedenken voor soms eenvoudige problemen. We hebben op deze manier de 'Soulace' bedacht, een doodskist die speciaal voor crematoria ontworpen werd. Dat ontwerp staat nu nog niet op punt en ik ben nu aan het bekijken of we er zelf verder aan werken of het doorgeven aan iemand anders.

Zie je jezelf ook als zakenman? Of heb je een hekel aan alles wat met cijfers te maken heeft?

Ik zie mezelf helemaal niet als zakenman, maar het hoort er wel bij. In het begin was ik planloos, nu is er een eenvoudig plan met een inschatting van de kosten en inkomsten. Maar het is vooral een richtplan met de kleine stappen die we willen zetten, geen groot uitgewerkt strategisch plan. Onze deelname aan de 'Business of design week' geeft de goede insteek: design gaat over business, anders wordt het kunst of een hobby.

Maar het combineren van ontwerpen en ondernemen blijft een hele uitdaging. We hebben geen producten of diensten die kant en klaar liggen te wachten op een koper, we creëren meerwaarde door telkens opnieuw het probleem van een klant op te lossen. Onze opdrachtgevers contacteren ons als ze met een uitdaging geconfronteerd worden, zoals een concurrent met een nieuw product, nieuwe technologie of een probleem in het productieproces. Het resultaat van een designproces moet waarde voor het merk creëren: bekendheid, meer omzet of betere marges. Daarbij ligt onze focus nu heel sterk op integrale productontwikkeling voor bedrijven, waarbij we vooral bezig zijn met de strategie en signatuur van een klant, en hoe we die identiteit kunnen versterken met productontwikkeling en alle andere tastbare ‘touchpoints’.

Hoe ben je gegroeid? Wie helpt jou hierbij?

In het begin werkte ik vooral met stagiairs en freelancers. Daarna kon ik een eerste werknemer aanwerven met een tewerkstellingsmaatregel, het “Plus-een-plus-twee-plus-drie-plan”. Nu werken we bij MAXIMALdesign met twee designers, een halftijdse werknemer voor de administratie en een aantal freelancers. Bij een eerste aanwerving worden de personeelskost en ook de zorgen verdubbeld: komen er genoeg opdrachten binnen, wat als een werknemer niet meer voldoet of als er een project weg valt. Van Paul Verhaert had ik geleerd dat je in onze sector minstens 80.000 euro omzet moet halen per nieuwe werknemer.

Maar als je me vraagt wat mij tegenhoudt om te groeien, dan is het antwoord ‘mezelf’. Daarom zoek ik nu een zakelijke partner. Ik voel een leemte op het vlak van zakelijk advies, een soort mentor die een steun zou kunnen zijn en die feedback kan geven. Je hebt natuurlijk wel het sociaal secretariaat voor de personeelsadministratie en de boekhoudster die soms tips geeft en een netwerk kan inschakelen bij strategische vragen. Zij was ook aanwezig bij de audit die we doorlopen hebben voor de erkenning van de kmo-portefeuille. En ik ben ook aangesloten bij Plato dat een platform biedt waar je met gelijkgestemden kan praten over ervaringen en tegenslagen, en hoe je dat aanpakt.

Hoe bepaal je de prijs van jouw werk?

Onze prijs varieert volgens de opdracht en de klant, en wordt berekend op basis van onze onkosten en het profiel van de medewerkers die we nodig hebben voor de opdracht. Het heeft te maken met de ervaring en reputatie die je opgebouwd hebt, een junior ontwerper kost minder dan een ervaren designer. Daarnaast moet onze prijs ook marktconform zijn. We rekenen ongeveer 110 tot 130 euro per uur en ons ontwerpdagtarief is 800 tot 1000 euro per dag. Daarvoor gaat een van onze ontwerpers fulltime aan de slag, aangestuurd en begeleid door mij.

Ik maak zelf de offertes en begeleid alle projecten. We proberen zoveel mogelijk in de offerte te voorzien wat er gebeurt als we de voorziene uren overschrijden en waarvoor we eventueel extra aanrekenen. Onze ontwerpers weten op voorhand hoeveel tijd ze hebben voor een opdracht. Als we zien dat we het voorziene aantal uren dreigen te overschrijden, dan spendeer ik eventueel extra uren of ons team trekt samen even aan de kar. We vragen een voorschot van 35% omdat het belangrijk is als engagement van de opdrachtgever en omdat daarmee 50% van onze vaste kosten voor die opdracht betaald zijn. In het proces van de audit voor de erkenning voor de kmo-portefeuille bekijken we nu ook hoe we een gestructureerde nacalculatie kunnen uitvoeren.

Heb je ooit leningen of subsidies gebruikt?

Behalve de tewerkstellingsmaatregel heb ik geen subsidies of leningen gebruikt. Ik gebruik mijn winstreserve voor investeringen, zoals nieuwe projecten of buitenlandse handelsmissies, en ook als buffer om eventuele slechte jaren op te vangen.

Hoe zie je de toekomst en jouw carrière? Plan je dat?

Ik denk niet dat ik ooit echt stop als designer, ook niet als ik uit MAXIMALdesign stap. Nu ben ik wel op een punt gekomen dat ik goed wil nadenken over hoe ik mijn bedrijf wil achterlaten. Daarom wil ik me laten begeleiden om een zakelijke partner of vennoot te vinden die later het bedrijf zou kunnen verder zetten. Als er een zakelijke partner is, kan er daarna ook een andere designer als vennoot bij komen.

De erkenning voor de kmo-portefeuille past hier ook in. Het vraagt veel voorbereidingstijd en kost ons dus meer dan de vierduizendvijfhonderd euro die we betalen aan het auditbureau. Maar we zien het als een opleiding, een opportuniteit om onze interne organisatie te professionaliseren: hoe nemen wij mensen aan, wat is het scenario om ze te ontvangen, hoe doen we de nacalculatie? Dat zat wel allemaal in mijn hoofd, maar door het nu neer te schrijven zien we zaken die we beter kunnen organiseren of anders aanpakken. Dat zie ik als zeer positief, want het ontbreekt ons meestal aan de tijd hiervoor.

Welke zakelijke tips kan je nog meegeven voor jonge designers?

Ik zou nooit meer alleen starten en ook sneller een goede zakelijke partner zoeken. Het is ideaal als je elkaar aanvult. Bovendien zou ik me daar goed bij laten begeleiden, ook contractueel, want hoe goed de relatie ook is, wat gebeurt er als je verschillend evolueert en uit mekaar gaat? Het is nuttig om een mentor te zoeken voor dit soort zaken: niet alleen starters hebben begeleiding nodig, ook een groeiend bedrijf heeft regelmatig advies nodig.

Meer informatie

Op www.maximaldesign.com vind je meer info over Maxime Szyf en zijn bedrijf.

Op de website van Agentschap Innoveren en Ondernemen vind je meer info over ons traject rond overname en opvolging en over de procedure voor de erkenning voor de kmo-portefeuille. Je vindt in onze subsidiedatabank ook de huidige werkgelegenheidsmaatregelen. De doelgroepvermindering-eerste-aanwervingen vervangt op dit ogenblik het Plus-één-plus-twee-plus-drie-plan.


UP