Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Bedrijfsoverdracht zoals het is … 10 vragen aan Ghislain Vanherle

Ghislain Vanherle droeg enkele jaren geleden zijn onderneming P&V Elektrotechniek over. Niet één van de drie zonen wilde zijn vader opvolgen als CEO. Bovendien wenste de familie het bedrijf niet te verkopen. Een  moeilijk maar boeiend verhaal.

De bedrijfsoverdracht voorbereiden is vooral een langdurig en emotioneel proces. Ghislain Vanherle liet zich daarin begeleiden door een mental coach. Hij zegt daarover: “Een mental coach werkt complementair met andere adviseurs zoals de accountant. Maar de invloed van een coach is dwingender dan die van een adviseur. Met het advies van een adviseur doe je wat je wil. Een coach stelt vragen die breder gaan dan de functionele rol in de organisatie”.

Enkele andere uitspraken:
“In de voorbereiding van de bedrijfsoverdracht zullen er vaak turbulenties optreden. Alleen weet je niet wanneer. Hoe sterker je emotioneel bent ingewerkt, hoe sterker je staat om met nieuwe turbulenties om te gaan.”
“Bedrijfsoverdracht is geen lineair proces; wel met ups en downs. Maar wat je verwerkt hebt, is achter de rug. De gemoedsrust blijft.”
“Als ondernemer draag je een grote verantwoordelijkheid tegenover jouw familie en de gezinnen van jouw werknemers. Daar geen rekening mee houden is bijna misdadig.”

Ghislain Vanherle vertelt het verhaal over de bedrijfsoverdracht van P&V Elektrotechniek in 10 thema’s:

1.    Waarom is het belangrijk op tijd te beginnen met de technische én emotionele voorbereiding van de bedrijfsoverdracht?

2.    Zijn de kinderen de aangewezen opvolgers?

3.    Wat is een goede eerste stap om de bedrijfsoverdracht voor te bereiden?

4.    Hoe helpt de Code Buysse om de kinderen die niet in het bedrijf werken er bij te betrekken?

5.    Waarom is planmatig werken belangrijk?

6.    Over welke aspecten moet je specialisten raadplegen?

7.    Wat is de rol van een mental coach?

8.    Het nut van subsidies voor coaching en advies bij bedrijfsoverdracht?

9.    Welke rol kan je nog spelen na de overdracht?

10.    Wanneer maak je aan personeel, klanten en leveranciers bekend dat er op een opvolger is?


UP